Túlélni, kicselezni, legyőzni

2018. January. 26. 05:43

Az ellenzék még jó ideig nem lesz sem gazdagabb, sem erősebb a Fidesznél. Ügyesebb lehetne.

Friss hír, hogy a fideszes (kormányzati tájékoztatásnak hazudott) plakáterdő mellett még a kevéske, megmaradt ellenzéki kórót is tovább tépkedné a kormánypárt, plusz adóval sújtva ezeket az eszközöket. A cél az ellenzék kiszorítása, megfojtása. Vitte a TV2-t, választás után megint rápróbál az RTL Klubra is, vitte a Borsot, választás után a Blikkre is hasonló sors várhat. Cél az ellenzék elrejtése. Rádiót, nyomtatott napilapot, hetilapot, fizikai felületeket és tereket, mindent maga alá gyűr a hatalom. Cél az ellenzék megfosztása.

Megfosztás, egészen pontosan a huszadik század eszközeitől és felületeitől. Ahol Orbán Viktor a mai napig él, illetve (és ez a fontosabb elem) amelyek fizikailag is megfoghatók, elvehetők, megkötözhetők. Nem véletlen, hogy a Facebook "nem tud" fideszes lenni, de a honlapokat tekintve is sokkal kiegyenlítettebb a mezőny, mint mondjuk az országos rádiókat tekintve.

Mindez pedig kijelöli az ellenzék egyik legfontosabb feladatát is - már a kampányban (sőt, ez lett volna a dolguk nyolc éven át), és pláne a ma valószínűbb, fideszes győzelem utáni időszakban. Mire gondolok? Elsősorban arra, hogy érkezzenek meg a 21. századba.

Például szóljon valaki Molnár Gyulának, hogy amikor a következő kampánymegbeszélésen prezentálják neki az MSZP hatszáztizenötödik új logóját, kérdezzen már rá, hogy miért nem mobilalkalmazást fejlesztenek (annyi pénzből, amibe egy tanácsadó egy hónapban kerül), amivel aztán közvetlenül, cenzúra nélkül és azonnal el tudnák érni az embereiket, sőt, rengeteg információt adnának és kapnának.

Másvalaki Szél Bernadettnek mutassa meg, hogy míg az LMP-nek 4531 feliratkozója van a YouTubeon, addig Dancsó Péternek 762335 - holott 2018, de pláne 2022 legfiatalabb szavazói már nem a tévé, hanem a videómegosztó előtt nőnek fel.

A DK-nak az avítt, 2004-et idéző (igen, az nagyon régen volt, asszonyom) honlap lecserélését súgják meg - és még csak a netes megoldásokról beszéltem.

De ma is százak, ezrek, tízezrek mennek be különböző méretű termekbe vagy csarnokokba, belépőjegyet vásárolva, hogy embereket halljanak beszélni, míg a pártok rendezvényei odapenészedtek a nyugdíjas lakossági fórumok szintjére. Meg kéne tanulni, hogy a TED-től a közéleti stand up műfaján át a mindenféle lélekmegfejtő életmódelőadásokig mi viszi be és tartja ott a közönséget - ezt a Momentum és az Együtt is szépen meg tudná oldani.

És most csak négy olyan dolgot mondtam, ami fontosabb lenne, mint bemenni az esti műsorba a közös vagy külön listáról beszélni, pláne, hogy idővel vagy nem lesz már esti műsor sem, vagy nem nekik, vagy csak egy lojális álellenzék pózolására.

De tucatnyi ilyet tudnék, és tudna az a másik szakember is, akit tényleg kérdezzenek is meg, vegyenek meg, és bízzák meg azzal, hogy a modern kor eszközeivel vértezze fel el önöket. Nem fog máshogy menni. A betelefonálós műsorna tuszakolódás helyett podcast. Krumpliosztogatás helyett (mert abban mindig a Fidesz lesz erősebb) élmény, tudás átadása. Itt szabad a zenész, a tanár, ott előírt ideológiát és munkatervet visz.

Szabadegyetem, lakáskoncert, közösségi élmények kicsiben és nagyban. Senki nem nyerhet azzal, hogy fideszesebb lesz a Fidesznél. Másmilyen eszközöket használva, másmilyen legyen.
Szerző: Ceglédi Zoltán