2017.05.24. szerda
névnap: Eszter
Egészség

Ezért zseniális a hajdina

2017. január 09. 08:55

Vidékünre a középkorba jutott el az értékes vitaminforrás és gyógyító étrendekhez is ajánlott hajdina.

A grecska, pohánka vagy tatárka néven is ismert növényt a gabonafélék közé soroljuk, botanikailag azonban a keserűfélék családjába tartozik. Ázsiából, egyes feltételezések szerint Kínából származik, vidékünkre a középkorban került, a hódító török és mongol néptörzsek által, messzebbre pedig a tengeri kereskedelem juttatta. Őseink leginkább kását főztek belőle, és a mindennapi étkezések része volt - írja a Napidoktor.

Mire is jó a hajdina?

Érdemes közelebbről is megismerkedni a hajdinával, amely nemcsak értékes vitaminforrás, de igen magas az élelmi rost tartalma és kedvező élettani hatású biológiai anyagokkal is bír. Jellemző tápanyaga a szénhidrát - több mint 60 százalékban keményítőt tartalmaz, élelmi rostokat húsz százalékban, ennek 12-17%-a cellulóz, valamint hemicellulózt és lignin.

A B-vitamincsoport csaknem minden tagja benne van. Jelentős E-, B2- és B1-vitaminforrás. Antioxidáns hatású flavonoid és rutin is megtalálható benne - utóbbi hatóanyagával erősíti a kötőszöveteket és az érrendszert, mivel részt vesz a sejtfal regenerálódási folyamataiban. A rutin a vénás betegségek kezelésében, a kapilláris vérzések és a sugárterápia okozta egészségkárosodások esetén igen hasznos. A nyomelem szükséglet is pótolható vele.

Őseink is jól jártak a hajdinával

A hajdinát elődeink sikerrel alkalmazták magas vérnyomás kezelésére. Székrekedés elleni étrendhez (élelmi
rost-tartalma miatt), de ugyanígy a nőknél gyakori candida albicans fertőzés étrendi kezeléséhez is használják. Magas metionintartalma miatt a hajdinát előszeretettel alkalmazzák gyógyétrendekben - a krónikus májbetegségeknél, vagy a máj elzsírosodásának megelőzésében hasznos, de nagy eséllyel elkerülhető fogyasztásával a vastag- és végbéldaganat, és egyéb daganatos megbetegedések is.

Teljes kiőrlésű mellé hajdina!

Manapság egyre népszerűbbek a nem fehér liszt felhasználásával, hanem teljes kiőrlésű lisztből készült péksütemények - nyugodtan elférhetnének mellettük a polcon a hajdinából sütött termékek is. Egészségesebbek és számos szükséges tápanyaghoz, vitaminhoz juttatnak - a hajdina magját fogyaszthatjuk liszt formájában, nyersen, pörkölve és egészben is.

Talán hallottunk már a hajdinalevesről - mellette azonban létezik többféle népszerű felhasználási módja ennek a növénynek. A magjából süthető lepény, a lisztből sütemények, palacsinta, és természetesen hajdinakása, melyet a darájából készítenek. A hántolt hajdinát Nyugat-Európában köretként is fogyasztják.
Forrás: Sztárklikk/Napidoktor

További Egészség hírek