2017.08.20. vasárnap
névnap: István
Egy blog és Kész

Médiakacsák

2017. május 26. 08:42

Ismerik az úgynevezett "kacsatesztet"? Ez a neve annak az angol nyelvterületen elterjedt szólásnak, ami szerint "Ha egy madár kacsának néz ki, kacsaként jár, kacsaként hápog, akkor az valószínűleg egy kacsa". Ez az egyszerű bölcsesség kifejezetten hasznos, ha politikáról van szó.

Egy kis módosítással például a kacsateszt segíthet a magyar sajtó jobb megismerésében. Ha egy újságot (tv-csatornát, rádióadót) közpénzből tartanak fenn, kritika nélkül dicséri a Fideszt, és tájékoztatás helyett az ellenzék lejáratásával foglalkozik, akkor az valójában kormánypropaganda.

Érdemes a hazai média különböző szereplőit alávetni ennek a kacsatesztnek, mert rögtön kiderül, hogy az Origótól a Magyar Időkön át a TV2-ig, egészen a közmédiával bezárólag mindenhol a fideszes propagandagépezet fogaskerekeit találjuk.

A kormánnyal szimpatizáló újságíróknak természetesen joguk van véleményt nyilvánítani. Csakhogy akinek a működését közpénzből tartjuk fenn, az felelősséggel tartozik, nem Orbánnak, Habonynak vagy Andy Vajnának, hanem minden egyes magyar állampolgárnak.

Joga van mindenkinek számon kérni a kormányt, miért költi pártpropagandára a befizetett adóforintjainkat, és jogunk van számon kérni azokat is, akik a közpénzből fenntartott médiumok számára a propagandaanyagokat gyártják nap mint nap. Ezt tette a momentumos Fekete-Győr András is az Origo szerkesztőségében, és a sok kritika ellenére el kell ismerni, hogy az egy békés és kulturált akció volt.

A kormányoldal bezzeg közel sem ennyire visszafogott, ha emlékeznek még, Bayer Zsolt például konkrétan fizikai erőszakra buzdított a tiltakozó civilekkel szemben.

Nem az a kérdés tehát, hogy valaki egyetért-e az Origo, a 888.hu vagy a közmédia által képviselt világnézettel, hanem hogy lehet-e közpénzen hazugságokat gyártani, orosz álhíreket terjeszteni, az embereket félrevezetni? Szerintem, ha valaki ilyet tesz, azt nemcsak felelősségre lehet, hanem felelősségre kell is vonni.

Az Orbán-Habony rezsim milliárdokat költ a mi pénzünkből a fideszes véleményterror fenntartására, közben pedig lassan leszalámizza a független sajtót Magyarországon. Fokozatosan vették át a hatalmat az Origo felett, mára pártlappá silányították az egyik legnagyobb online híroldalt.

Közpénzen záratták be Mészáros Lőrinccel a Népszabadságot, amely kinyomozta többek között Rogán Antal helikopterezését is. Politikai befolyás alá vonták a Figyelőt Schmidt Mária irányításával, Andy Vajna pedig állami hitelből vásárolta meg a TV2-t, de már nekiállt a helyi rádióadók bekebelezésének is.

Folytathatnák ezt a sort a megyei lapok felvásárlásával, a Habony-féle médiabirodalom létrehozásával, vagy akár Kövér László házelnöknek a parlamenti tudósítókkal szemben tanúsított minősíthetetlen viselkedésével.

Ezért van az, hogy a magyar sajtóban egyre nehezebb kikerülni az álhíreket, Putyin és Orbán hazugságait, az Európai Unió elleni uszítást. Rogán Antal minisztériuma annyit költ kormánykommunikációra, amiből a 2018-as költségvetéshez benyújtott módosító javaslatom szerint nemcsak a Veszprémnek ígért összes fejlesztést meg lehetne valósítani, hanem még adócsökkentésre is jutna belőle - teljesen eltörölhetnénk például a gépjárművek után fizetendő regisztrációs adót.

Sajnos azonban ez a 20 milliárd forint nem a magyar embereket gazdagítja, hanem a kormányt kiszolgáló kampánygépezetet, a lejárató cikkeket előállító hazugsággyárat.

Ha egy madár kacsának néz ki, kacsaként jár, kacsaként hápog, akkor az egy kacsa, még ha Orbán Viktor azt is próbálja elhitetni, hogy tyúk. Ami kormánypropagandának tűnik, az az is, ne hagyjuk, hogy a rezsim megtévesszen minket.
Szerző: Kész Zoltán

További Egy blog és Kész hírek