Tarr Béla: ezt mi b@sztuk el

2018. January. 16. 13:49

Interjút adott az Élet és Irodalomnak a legfontosabb magyar kortárs rendezőként számon tartott Tarr Béla, a Sátántangó, a Werckmeister harmóniák, A londoni férfi és A torinói ló alkotója.

A hvg.hu által szemlézett beszélgetésből megtudhatjuk, hogy Tarr ma már csak Lille-ben tanít, közben járja a világot, és a Föld számos pontján tart előadást, mivel ahogy mondja, Magyarországon most nincs számára tér, és mégsem ülhetek otthon, várva jobb időkre. Kísérletezgetett itthon is, volt produceri irodája is, a TT Filmműhely, de azt most fagyasztja. Az eredeti koncepciója ezzel az volt, hogy fölfedeznek új embereket, és lehetőségeket biztosítson nekik.

"Szóval tele voltunk ötlettel, ambícióval, és már el is nyertük rájuk a Magyar Mozgókép Közalapítványtól a támogatást, amikor hirtelen mindennek vége lett, az MMK-nak is meg a reményeinknek is, mert jött Andy Vajna és az ő Magyar Nemzeti Filmalapja. És akkor döntenem kellett: vagy elfogadjuk ezt a helyzetet, és beadjuk újra ehhez az új, az Orbán-kormány által létrehozott hivatalhoz a pályázatokat, amelyekkel egyszer már elnyertük egy demokratikus szisztémában a támogatást, vagy nem fogadjuk el, nem tekintjük a rendszert legitimnek, és felfüggesztjük az iroda működését. És én az utóbbi mellett döntöttem" - mondta.

A rendszerváltásról azt mondta Tarr, hogy talán volt pár év, amikor reménykedni lehetett, innen visszanézve azt egy másik korszaknak nevezte, amikor hinni lehetett, hogy olyan lesz az ország, amilyenre ők csinálják. "És ez így is történt, legalább ebben a hitünkben nem csalatkoztunk: az ország olyan lett, amilyenre mi formáltuk. Nem mondhatjuk, hogy ezt valaki más baszta el, ezt mi basztuk el. Úgy, ahogy van, közösen, tízmillióan." Ide sorolja saját magát is, úgy érzi, felelős azért, ami van.

Andy Vajna és az ő nevével fémjelzett filmes korszakról Tarr azt mondta, hogy előbb jött a kiéheztetés, majd a beletörődés korszaka. A mostani filmes sikerek meglátása szerint nem legitimálják a fennálló rendszert, ahogy a Rubik-kocka sem legitimálta a Kádár-korszakot. Nincs rossz véleménnyel azokról sem, akik elfogadják a filmalapos pénzeket, mert amit elfogadnak, azok adófizetői pénzek.
Forrás: Élet és Irodalom / hvg.hu