A Fidesz eheti bűnei

Április 8-ig már már nincs sok idő, ezért is fontos, hogy megmutassuk a magyar embereknek, milyen kormányzati intézkedések történtek az elmúlt időszakban. Nézzük meg, hogy csupán ezen a héten milyen bűnökkel gyarapodott a Fidesz bűnlajstroma. Ez a hét bűn, tökéletes lenyomata az elmúlt 7-8 évnek.

1. 1300 menekült betelepítése:- Az elmúlt 3 évet végighazudta a Fidesz a menekültekkel kapcsolatban. Az adófizetők pénzéből milliárdokat költöttek gyűlöletkeltésre, Brüsszellel szembeni uszításra és nemzeti konzultációkra, miközben 1300 menekültet fogadtak be titokban. Orbán Viktornak világos magyarázatot kell adnia a magyaroknak, hiszen egyre világosabb, hogy a migráció főszervezői, és haszonélvezői ő maga, továbbá Szijjártó Péter és Rogán Antal. A választóikat becsapva ők telepítettek le 20 ezer gazdasági bevándorlót is.2. Németh Szilárd megpróbálta kitiltani Szél Bernadettet a nemzetbiztonsági bizottság üléséről- Jól mutatja a Fidesz demokráciafelfogását, ahogy Németh Szilárd, a nemzetbiztonsági bizottság fideszes alelnöke Szél Bernadettet ki akarja tiltani a bizottság üléséről, miközben a képviselő asszony teljes jogú tagja a testületnek. Ha Németh Szilárdnak csupán az a célja, hogy ki akar menekülni a bizottság üléseiről, akkor tegye, de egyben mondjon le a mandátumáról az összes fideszessel együtt. Ugyanis amíg én vagyok az elnök, nem lesz olyan bizottsági ülés, ahová Szél Bernadett nem jöhet be.3. "Stop Soros" törvénycsomag- Ennek a törvénycsomagnak más célja, csak el akarja tántorítani az állampolgárokat attól, hogy aktívan részt vegyenek a közügyek intézésében. Az MSZP inkább egy "stop oligarcha" törvénycsomagot javasol, amely 75 százalékos különadót vetne ki az "elmúlt nyolc év harácsolóira". A csomag három törvénymódosításból áll, az első kettő "az elmúlt nyolc év harácsolóinak elszámoltatásáról és az extraprofit visszaszerzéséről szól", a harmadik pedig garantálja, hogy a jövőben "ne történhessenek ilyen galádságok, bárki is kormányozza az országot"4. Az OLAF jelentése súlyos szabálytalanságokat állapított meg az Elios Zrt.-vel kapcsolatban- Elvárjuk a Fidesztől, hogy ugyanolyan gyorsasággal reagáljon az Elios Zrt. közbeszerezéseiről szóló Európai Csalás Elleni Hivatal jelentésére, mint ahogy azt a 4-es metró ügyében tette. Csepreghy Nándor miniszterhelyettes most is intézze el, hogy a legrövidebb idő alatt nyilvánosságra hozhassák a jelentést. Lázár János miniszter tegye meg a feljelentést a szabálytalanságok miatt, és hozzon létre egy az Elios Zrt. közbeszerzéseit vizsgáló munkacsoportot. Kovács Zoltán kormányszóvivő pedig tisztázza, hogy a kormány pontosan milyen szerepet játszott az Elios Zrt. által szabálytalanul elnyert közbeszerzések ügyében. Mi szerényen azzal járulunk hozzá a csapatmunkához, hogy lefordítjuk angolról magyarra a jelentést azért, hogy nehogy véletlenül félrefordítás történjen. Így mindenki szabadon olvashatja majd, a Fidesz valódi "választási programját". 5. Ma már nincs független bíróság- Már az Országos Bírósági Hivatalt is a Fidesz irányítja. Saját embereivel tölti fel a rendszert, így politikai megrendelésre születnek az ítéletek. Konkrét eljárási iránymutatást kapnak a bírák arról, hogyan kell eljárniuk egyes ügyekben. Ezért mondott le a Hunvald-ügyet tárgyaló bíró is.6. Kósa Lajos malacai- Kósa Lajos miniszter családja egy százmilliós állami támogatást élvező sertéstelep tulajdonosa lett, ráadásul az egész ügyletet egy Mészáros-bank fedezi. A miniszter szerint ez magánügy. Szerintem, ahol közpénz van, az közügy. Kósa Lajos minisztériumát még tárca nélkül is átjárja a korrupció, felszólítom, hogy azonnali hatállyal és az utolsó forintig fizesse vissza a közpénzen nyert támogatásokat.7. Lusuxtábor a kormánytagok gyerekeinek- Miközben a fél ország a felmérések szerint egyáltalán nem tud elmenni nyaralni, a szegénységben élő gyerekeknek jó, ha az ötöde eljut Erzsébet-táborba, Kerényi úgy gondolja, hogy itt pont talált egy negyedmillió forint/fős piaci rést a nyári tábor piacon. Nagyon kíváncsi lennék, hogy mennyiért sikerült megszervezniük.

2018. January. 21. 12:57

Elképesztő 18 intézkedés, amit az új Fidesz-kormány bevezetne

Néhány napja 18 érvet írtam össze - természetesen tiszteletben tartva a döntés szabadságát -, amelyek segíthettek abban, hogy világosan láthassuk, mi között lehet (és egyben kell is) választanunk rövidesen a fülke magányában.

Önmagában az, hogy a Fidesz kormányzásával szemben logikus ellenérveket hoztam fel, mindenre nem kínál megoldást, de mindenképpen orientációs pontként is szolgálhat a következő hónapokra.Úgy gondoltam érdemes folytatni, és most újabb 18 pontban játsszunk el a gondolattal, hogy mi történne a következő négy évben - ahogy szokták mondani: feltételezve de meg nem engedve -, ha a NER rendszere folytatná a kormányzásnak álcázott "országlását".Pozitív megközelítéssel fogalmazva: a magam részéről teljesen bizonyos vagyok, hogy sosem tudjuk meg, ténylegesen bekövetkeznének-e majd az alábbi intézkedések, de figyelve az elmúlt évek ámokfutását, igen jó esély kínálkozna mindezekre.Vegyük sorba akkor, mit is várhatnánk egy újabb Fidesz kormánytól:1. Újból jegyezhető lenne "a sikerre tekintettel" a letelepedési kötvény2. Jó eséllyel bevezetésre kerülne az úgynevezett "elnöki rendszer intézménye"3. A korábban a már erősen korlátozott népszavazás intézménye teljesen megszüntetésre kerülne 4. Eltörölnék a közvetlen polgármester választást 5. Kötelezővé tennék viszont a nemzeti konzultáción való részvételt 6. Megkísérelnék visszaállítani a halálbüntetést 7. Újból bevezetnek a sorkatonai szolgálatot 8. "Örök barátsági és kölcsönös segítségnyújtási szerződést" írnánk alá Azerbajdzsánnal 9. Visszaállítanák a vasárnapi boltzár intézményét 10. Ismételten bevezetnek a nemesi címek használatát 11. Lenne internetadó12. Kötelező érettségi tárgy lehetne a futball és az anyasági ismeretek13. Kiemelt ütemben folytatódna a stadion építési program14. Újjászerveznék a csendőrséget (daru és kakastoll, mint dizájn elem)15. Tananyagként kötelező lenne a rovásírás ismerete16. Világnézeti "semlegesség jegyében" kötelező hittan tanítás 17. Nemzeti pékség intézménye (kenyeret csak nemzeti kenyér boltban)18. Az angol nyelv oktatása helyett/mellett kötelező lenne ősi kultúránk tisztelete miatt valamely finnugor nyelv tanulásaNyilván terjedelmi korlátok miatt a teljesség igénye nélkül állítottam össze mindannyiunk számára - figyelmeztetésként is szolgáló - a 18 pontot.Azt is tudom, hogy az egyes pontok bevezetésének nem lenne azonos a realitása és társadalmi hatása sem, mégis itt azzal zárom: ne próbáljuk ki hogy ez a kétségkívül "sötét vízió" valóra válik-e. Csak megjegyzem, számos jelenleg hatályos intézkedésről 2010 előtt nem gondoltuk, hogy megvalósulhat egy EU tagállamban.Menjünk el és vegyünk részt a választáson, és kicsit hazabeszélve: támogassuk Karácsony Gergely miniszterelnök-jelöltet, a Tegyünk Igazságot programot, és a demokratikus ellenzék képviselő-jelöltjeit, azaz a kormányváltás forgatókönyvét.A jövő jelentős részben rajtunk múlik, cselekedjünk közösen!

2018. January. 06. 09:12

Új év új remények - Kormányváltás

Lassan a 2017-es év végéhez érve, eljön az összegzések, számvetések ideje, nem beszélve a rövidesen következő újévi fogadalmakról.

A 2018-as év fontos eseményeket tartogat, és itt nyilván nem a téli olimpiára vagy az oroszországi foci VB-re gondolok, bár kétségtelenül ezek is azok, hanem a hazánkban várhatóan áprilisban tartandó országgyűlési választásokra.Néhány héttel ezelőtt, kizárólag a "kincstári optimizmus" okán tudtam volna reménykeltő hangnemben megszólalni, de így év végére, mondhatni Karácsonyra történt néhány dolog, ami már többet jelent, mint a "hivatalból kötelező" reménykedés.Persze tudom, hiszen látom, olvasom, hogy a közvélemény kutatások rég nem látott kormánypárti támogatottságot mérnek, és az ellenzék még néhány hónappal a voksolás előtt is széttöredezettnek látszik.A választói szinten azonban soha nem látott igény mutatkozik arra, hogy jövő tavasztól legyen (mert lennie KELL) egy másik Magyarország, ahol nem része a mindennapoknak a NER cinikus hatalomgyakorlása, és ahol nem születéskor dőlnek el egy élet lehetőségei.Márpedig ahol a választói szinten ennyire erős az igény a kormányváltásra és az összefogásra, ott a demokratikus ellenzék (a Jobbikon túl) nem is tehet mást, mind meghallja a "nép szavát", és teljesíti történelmi küldetését, amit pedig nem a parlamenti küszöb átlépése, hanem a kormányváltás.Persze itt fontos figyelembe venni az időtényezőt, hiszen már nincs sok hátra választásokig, mégis azt mondom, a 24. órában meghozott döntések is sikerre vezethetnek.Persze, jobb lett volna korábban és másként, de ez már ugye történelem, és a jelenben az erről való dilemmázás inkább siránkozásnak hat, mint cselekvő akaratnak.Most már a lényegre térve: decemberben megjelent Orbán Viktor igazi kihívója, az ország legnépszerűbb ellenzéki politikusa, aktuálisan azt is írhatom: Mikulásra megérkezett Karácsony, aki mellesleg - nagyon fontos szempont- az ellenzéki szavazóknál párthovatartozástól függetlenül rendkívül népszerű, és a bizonytalanok között is komoly tartalékai vannak.Azonban ez a történet lényegesen több, mintsem ami a korábbi szójátékból következik: a sikeres zuglói polgármesterrel együtt érkezett a REMÉNY, ami manapság mindennel fontosabb.Hangsúlyozandó, hogy nemcsak népszerű, hanem egyben konszenzus kereső személyről van szó, aki az ellenzéket összefogni és vezetni akarja, tiszteletben tartva az egyes pártok önállóságot és reálisan tekint a közélet ellenzéki szereplőire, beleértve Gyurcsány Ferencet, Magyarország korábbi miniszterelnökét.Személyes véleményem szerint jó vezetője lenne (és lesz) az országnak, egy európai Magyarországnak, és segítheti a magyar és magyar közötti megbékélést, ami nélkül ugye esélyünk sincs egy sikeres országot teremteni.Persze mondhatnánk "egy fecske nem csinál nyarat", de nincs egyedül. Mert ugye formálódik egy csapat körülötte - nem feltétlen pártpolitikusokból -, és ugye tudjuk már Minarik Edétől, hogy "kell egy csapat" és ami még nagyon kell, az egy jó program. Lássunk csodát, és itt kicsit haza beszélek: az MSZP Tegyünk Igazságot programja ilyen, és Karácsony Gergő pedig teljességgel alkalmas a képviseletére, meghagyva természetesen a szükséges és a miniszterelnök jelöltet megillető mozgásteret.Végezetül nemcsak egy jó program, hanem egy jó társ is rendelkezésre áll a miniszterelnök-jelöltnek a januári országjárása és a későbbi kampánya során. Az MSZP legnépszerűbb politikusa, Kunhalmi Ágnes örömmel kezdte el a közös munkát Karácsony Gergővel.Ha valaki látta a miskolci közös szereplésüket, akár a helyszínen, akár TV-n keresztül, az tudja: amikor a remény érkezéséről írok, finoman fogalmazva sem esem túlzásokba. Itt és most megragadom a lehetőséget: boldog, kormányváltó és terror mentes új évet kívánok mindenkinek, és ne feledjük: csak rajtunk múlik az országunk jövője!

2017. December. 27. 15:43

A Fidesz igenis legyőzhető

A történelem homokórája gyorsan peregve, megállíthatatlanul közelít a 2018 évi áprilisi parlamenti választás felé. A tét óriási a magyar társadalom jövője szempontjából. A NER nyolc éves kormányzásnak látszó "ország foglalása" és a két korábbi kétharmados parlamenti választási győzelme után jövőre egyetlen kérdésre kell jó választ adnunk:

Tovább akarunk-e haladni a 2010-ben megkezdett, az ország kettészakításával járó, a hatalmat példátlan módon összpontosító, a kulturális társadalmi kérdéseket tekintve a harmincas évek Horthy korszakát idéző berendezkedés megszilárdítása útján, VAGY visszatérünk az 1989-es rendszerváltással, a NATO és EU tagsággal megerősített polgári-demokratikus kormányzás szellemiségéhez, és visszaállítjuk a haladó európai demokráciák fékek és ellensúlyokból álló rendszerét ?Ez a döntő, szinte egyetlen kérdés jövő áprilisban.A FIDESZ elmúlt két kormányzati ciklusának vizsgálatából látható, hogy a politikai rendszerük érzékeny, sőt néhány esetben jelentős veszteségeket is szenvedett, azonban rendszerük nem roggyant meg és riasztó módon valamennyi közvélemény kutató intézetnél fölényesen vezetnek. Természetesen mondhatjuk, hogy nem közvélemény kutatást, hanem választást kell nyerni, de egy ellenzéki politikai stratégia kidolgozásakor a tényeknek látszó adatokat is figyelembe kell venni. Különösen azért, mert a 2018-as választások előtt a kormányzat még nem játszotta ki minden "kommunikációs kártyáját". Várhatóak a szokásos hangulatjavító intézkedések, valamint a nemzeti szuverenitásért Brüsszellel szemben vívandó hősi küzdelem, amely nyilván a választók egy részét képes lesz mozgósítani a NER oldalán. Ennek ellenére hiszem és vallom: a 2018-as parlamenti választás megnyerhető. A FIDESZ által létrehozott és a teljes ellenzék által jogosan bírált választási rendszer - minden visszássága ellenére - a jelenlegi hármas felosztású térben komoly lehetőséget kínál a hatalom leváltására. Fontos megjegyezni, hogy amennyiben a FIDESZ és Jobbik politikai világán kívüli demokratikus ellenzék nem képes létrehozni egy egységes harmadik erőteret, a kihívó szerepéig sem lesz képes eljutni. Ebben a helyzetben a Jobbik megelőzése is inkább elméleti lehetőség marad, a kormányváltás pedig utópia.Amíg a Jobbikon kívüli ellenzék képtelen valamilyen, akár több szintű, részben differenciált együttműködésre, amíg "önmagával folytat iszapbirkózást", addig az esetleges jó tartalmi üzenetek áldozatul esnek a demokratikus ellenzéki polgárháború oltárán.A Nemzeti Együttműködés Rendszerére mérendő csapás 3 stratégiai kérdéséről szólnék a következőkben. Elsőként a demokratikus ellenzék lehetséges együttműködési kereteiről, majd két érzékeny kérdésről a Jobbik és a DK (Gyurcsány) ügyéről.Vegyük az első "könnyűnek látszó" tételt. Ebben meggyőződésem, hogy a FIDESZ és Orbán Viktor legyőzésének egyetlen lehetséges módja a bal oldali ellenzék közös listán, közös jelöltekkel és miniszterelnök jelölttel való indulása. Szó sem lehet külön vagy koordináltnak nevezett indulásról és minimálisan a 2014-ben együttműködő pártoknak létre kell hozniuk Botka László vezetésével egy közös listát. Itt kivételesen az Lmp ügyében lehetünk annyiban megértőek, hogy az identitásuk, önállósaguk megőrzése érdekében el lehet, sőt el kell fogadni, hogy önálló listán indulnak, de az egyéni körzetek tekintetében viszont mindenképpen szükséges a koordináció, különösen a baloldal számára kulcsfontosságú 20-30 választókerületben. Ezzel a megoldással az Lmp is hozzájárulhat a kormányváltáshoz, sőt története során először meg egyéni választókerületi győzelmet arathatnak.Fontos megjegyezni, hogyha létrejön az említett konstrukció, abban a pártoktól független civil szakembereknek is részt kell venniük, hiszen a NER rendszerének megszüntetését csak egy ilyen politikusokból és szakértőkből álló csoport tudja lebontani.Második gondolatként következzen a Jobbik ügye, annál is inkább, mert néhány értelmiségi, sőt egyes politikustársaim is kacsingatnak ebbe az irányba. Határozottan állítom, hogy az ellenzéki együttműködés keretének bármilyen Jobbik felé történő bővítése ideológiai, kulturális, és pragmatikus okokból is elképzelhetetlen.Bár kétségkívül szakmai értelemben néhol vannak egészen jó javaslataik, valamint az elnökük és frakcióvezetőjük is bírja a szolidaritásomat a személyüket és családjukat ért nemtelen támadások ügyében, mégis azt mondom: ez a határ átlephetetlen.Meg kell értenünk, ha legitimáljuk a Jobbikkal való együttműködést, akkor az ingadozó, esetleg korábbi bal oldali szavazókat "felmentésben" részesítjük és a végén nem visszaszerzünk szavazókat a Jobbiktól, hanem fordítva, ők szívnak el további bal oldali szavazókat a demokratikus ellenzék oldaláról.Nézzük végül a harmadik, talán legérzékenyebb kérdést, amit évek óta az MSZP "sem kiköpni, sem lenyelni nem tud". Tudomásul kell vennünk 2017 év őszéhez közeledve, hogy nincs lehetőség egyszerre legyőzni a NER rendszerét, a vele időnként együttműködő Jobbikot, Gyurcsány Ferenc és a DK-val való együttműködés nélkül. Ennek kapcsán rögtön két naiv állítást is tisztázni kell. A DK jelen állapotában nem működik Gyurcsány Ferenc nélkül. Egyszerűen azért, mert a volt miniszterelnök vezetője és szimbóluma pártjának.A másik fontos és tisztázandó tétel, hogy Gyurcsány Ferenc nem fog visszavonulni a közéletből, és nem hagy föl az aktív politizálással. Akik az előző két állítást figyelmen kívül hagyják, légvárakat építenek. Hiszem, hogy a demokratikus erőknek meg van a vezetőjük Botka László személyében. Mint ahogy azt is, hogy Gyurcsány Ferenc nem lehet a közös kampány meghatározó arca és a 2018-as választási győzelem után nem térhet vissza a kormányzásba. Azonban nem lehet elvitatni egy stabilan a parlamenti küszöb felett teljesítő párt elnökétől azt, hogy ott maradjon, ahol most is van, a parlamentben. Hiszen végülis nem őt, hanem a Ner álnok rendszerét kell legyőznünk.És a végére egy személyes hitvallás:Az is a felelősségünk, hogy az adott döntési ponton - bátorságot véve - szót emeljünk, ha úgy látjuk, a dolgok nem a helyes úton mennek. Természetesen nem gondolom, hogy az általam írtak megoldást kínálnak minden kérdésre, de azt hiszem, hogy megfontolásra érdemesek. Mert az idő telik, a homok szemek peregnek és nem szabad, hogy jövő tavasszal könnyűnek találtassunk. Így együtt, mindannyian.

2017. July. 20. 16:51

London és Manchester: a terror nem győzhet a szabadság felett

Az első mondat természetesen a részvété, de utána nem lehet nem a lényeggel kezdeni: az idő elfogyott, a dolgok nem mehetnek így tovább. Elég a gyászból, az emlékezésekből, a "plüssmacikból", virág és mécses halmokból, francia, nemet, brit stb. zászlós borító képekből, de legfőképpen a semmitmondó politikusi és/vagy rendvédelmi vezetői nyilatkozatokból.

Ütött a cselekvés órája, nem majd, hanem most! Nemcsak Nagy Britanniában, nemcsak a terror által már érintett országokban, hanem mindenhol, itt Közép-Európában is.Két szempontból kell különösképpen cselekedni. Egyrészről hazánkat (az egész közép-európai régióval együtt) a rendelkezésre álló valamennyi eszközzel és hangsúlyozom - a pánikkeltest mellőzve - fel kell készíteni egy esetleges terrorcselekményt is magában foglaló veszély helyzetre, másrészről nem halogatható tovább az EU országainak új titkosszolgálati együttműködési kerete.Annál is inkább, mivel az élet törvényszerűsége, hogy ami az EU nyugati részen történik, az előbb utóbb a keleti végébe is megérkezik, sajnos leszámítva a "jóléteti társadalmat ".Koncentráljunk most hazánkra: a következő időszakban több, nemzetközi szemmel is kiemelkedő jelentőségű (és nagy kockázatú) eseménynek is otthont adunk, amelyek a világ médiafigyelmét is vonzzák. Természetszerűleg ilyen lesz a vizes-vb, a győri diákolimpia, a Hungaroring és a Sziget fesztivál. Hagyományos és új kihívások egy fokozottan romló biztonságú Európában.Személyesen, mint az országgyűlés Nemzetbiztonsági bizottságának elnöke, kifejezetten felhívtam a belügyminiszter figyelmét, hogy ne rutinszerűen járjanak el. Szigorítsák a biztonsági protokollt, készüljünk minden lehetséges forgatókönyvre. Ne pánikot keltsünk, de kezdjenek el hiteles tájékoztatást adni az esetleges veszélyhelyzetekre vonatkozóan.Utólag mindig könnyű okosnak lenni, most azonban adjunk kis esélyt, hogy előre gondolkodva minimalizáljuk a kockázatot. Ígéret volt, bizonyíték... majd meglátjuk.Nézzük röviden, mivel is állunk szemben. Mindegyik rendezvény közös sajátossága, hogy hatalmas tömeg lesz viszonylag kis területen, gyakran kaotikus közlekedési körülmények között, nagy média érdeklődés mellett. Készülni kell és nem félni, megelőzni és nem pánikot kelteni. Ez a közös feladatunk.Egyértelműen kijelentem, nem lehet, nem szabad otthon maradni, el kell menni a rendezvényekre, különben a terror győz. Merthogy a fő cél nemcsak az életek kioltása, hanem a rettegés, a félelem előidézése.A terror nem győzhet a szabadság felett, bár ismerve a reális európai biztonsági helyzetet, kemény küzdelem és nehéz évek várnak még ránk.Másrészt az EU intézményeinek el kell szakadni "a tehetetlenségi erőtől " és azonnali cselekvési pályára állítani az európai titkosszolgálati együttműködést. Nem lehet már beszélni "technikai nehézségekről ", szuverenitási kérdésekről", nem lehet újabb konferenciákat rendezni és hosszú szakmai vitákat folytatni.Dönteni kell és vállalni a döntés felelősségét, mint ahogy a "nem döntés eddigi felelősségét is". Rövidesen kiderül, hogy az EU a korábbi Népszövetség "rendkívül sikeres" és az újabb világháborúhoz vezető politikáját folytatja-e ,vagy megérti: a civilizált világ elleni támadás a 21 században már nem "stukák és tigrisek" útján történik, hanem furgonok, kamionok, kések és gépfegyverek, testre erősített bombák osztják a halált.Ott fenn az égben pedig a plüssmacik "kis gazdái " kérdezik: mit tesztek hogy ilyen soha többet ne történjen. Tudom persze, hogy 100% biztonság nincs, minden terrorcselekményt nem lehet megelőzni. Viszont igenis állítom: lehet többet tenni az eddigieknél. Az egyetlen esély az időben szerzett információ.A páncélautók, mesterlövészek, jól képzett kommandósok is tehetetlenek ha nincs meg az egyetlen igazi "kincs", ami esélyt kínál: a titkosszolgálatok vagy azok hálózatai által szerzett információ . Persze a megszerzett információ sokszor nem a szerző félnek (cégnek) értékes, lehet nem is azonos ország számára jelenhet kiindulási pontot, hanem más országok szolgálatai tudják majd helyesen feldolgozni az infót, viszont nem szabad megadni annak az esélyét, hogy - ahogy sajnos már megtörtént -, a nagy nemzetközi " térben"elkallódjon, addig értékelje és mérlegelje egy ország szolgálata amíg már késő nem lesz.Kimondom az egyetlen járható utat: létre kell hozni (persze az elnevezés sokféle lehet és nem is igazán lényeges) az EU terrorelhárító és hírszerző ügynökséget.Itt rögtön két dolgot fontos leszögezni: az egyik, hogy nem csoda történik, önmagában még egy jól működő és a tagországok minden információjával rendelkező szervezet is csak az esélyét adja meg a sikeres terrorelhárításnak, de azt viszont igen.A másik, hogy nem szűnnek és nem is szűnhetnek meg a nemzeti államok önálló szolgálatai, hiszen a titkosszolgálatok a nemzeti szuverenitás fontos részei. Azonban a terrorizmus elleni küzdelemben ezen a területen mindenki beteszi a közösbe, amije, azaz amennyi információja van.Ettől még az EU-t alkotó tagállamok szuverének maradnak, de az ésszerűség egyszerűen nem enged más megoldást.Itt már nincs helye filozófiai és politológiai vitáknak a nemzeti szuverenitás és a titkosszolgálatok összefüggéseben. Aki ezt nem érti az a tétet nem érti, ami lényegében az élet és halál közötti különbséget jelenti.Európa és vele az EU válaszúthoz érkezett. Visszafelé nem vezet út. Bátor (és néha konfliktusos) döntésekre van szükség, és akkor a mostani kétségtelen biztonságpolitikai válság egy új, az eddiginél erősebb és biztonságosabb Európa alapjait teheti le. Itt jegyzem meg, június végén EU csúcs következik...

2017. June. 05. 10:05

Szigorúan ellenőrzött miniszterelnökök

Az elmúlt hetek egyik "slágertémája" a miniszerelnök átvilágítása, illetve - nem megelőlegezve a végkövetkeztetést - "át nem világítása ".

A kérdés ugye a következő: miért nincs a hivatalban levő miniszerelnök átvilágítva, kicsit szakmaibban: miért mentesül a biztonsági kérdőív kitöltése és annak ellenőrzése alól?Önmagában a kérdés napirenden léte visszatükrözi azt az alacsony bizalmi szintet, ami a hatalom (és annak feje) és a társadalom többsége között húzódik, valamint továbbra is egyre fogy.Aki olvasta, látta a 12 dühös ember - klasszikusnak számító - művet, annak nyilvánvaló a hasonlat. Egyáltalán miért is kérdés ez? Persze, hogy át kell világítani, most azonnal, de inkább tegnap, mondana 11 dühös ember.Nem akarom megelőlegezni a konklúziót és különösen nem a 12. (nem annyira dühös) ember szerepet játszani, mégis annyit mondanék: álljunk meg egy szóra, vagy inkább egy gondolatra.Azzal kezdem, hogy mint utaltam rá a bevezetőben, teljesen érhető, hogy a társadalom (ellenzék, civil világ, a megmaradt független média) teljesen jogosan bizalmatlan és ezt - helyesen - sok módon kifejezésre is juttatja.Ennek egyik érthető, de mégis továbbgondolásra érdemes formája, hogy elvárja: a hivatalt viselő miniszterelnök is" essen át" a vizsgálaton, rá is, mint sok mindenki másra vonatkozzon ez a szabály (törvény).Vágjunk is rögtön a közepébe: két nehéz kérdés szinte azonnal felmerül. Az első, hogy mikor kell átvilágítani?Vegyük röviden sorra a lehetőségeket. Az egyik, elsőre logikus megoldás, hogy mihelyt leteszi a miniszterelnöki esküt. Úgy fogalmaznék, "jó javaslat". Elsőre, aztán persze jön a nehéz, leginkább megválaszolhatatlan kérdés.Mi történik, ha körülbelül 60-90 nap után (ennyi mindenképpen szükséges egy, nyilvánvalóan széleskörű, külföldi kapcsolatokkal is rendelkező miniszterelnök esetében, ha kicsit is komolyan vesszük magunkat) mondjuk valamilyen "kockázati tényező " merül fel.Mi a következmény? Nyilván a hivatalban levő kormány távozik a miniszterelnökkel együtt, valószínűleg új választás, esetleg a parlamenti többség választ új miniszterelnököt (akit persze a választási kampányban senki nem jelölt annak, így egy másik messzire vezető legitimitási kérdés nyílhat meg), az új miniszerelnök eskütételéig persze a "kockázatos régi " hivatalban marad?!Azt mondanám, nem egyszerű. A biztonsági kockázat tényén kívül ugye a lényeg (és az "ördög" ami ugye a részletekben van) nem is közölhető sem az érintett miniszterelnökkel, sem a közvéleménnyel.Látom magam előtt, ahogy a hírműsorok közlik: távozott a hivatalban levő miniszerelnök, személyével szemben nemzetbiztonsági kockázat merült föl, ami - sajnos - nem ismerhető meg. Pont.Vegyük a másik esetet, amikor meg az eskütétel előtt, értelemszerűen a kampányban kerül sor az átvilágításra.Ez ugye azt jelenti, hogy a nem hivatalban levő jelölt(ek) kitöltik a kérdőívet, még a választások előtt valamennyi idővel és - itt egy fontos szempont következik - a még hatalmon levő kormány nemzetbiztonsági szolgálata (itt és most alkotmány védelmi hivatal) ellenőrzi annak valódiságát és jut valamilyen következtetésre a kockázati tényezőt illetően.Jól hallják (olvassák): igen, a hatalom ellenőrzi a kihívóját, ha egyszerűen akarnék fogalmazni. Különösen "szép" az ügyben, hogy elegendő "megállapítani "az esetleg nem létező vagy nem lényegi kockázati tényezőt és máris kiszáll az "ellenzéki jelölt" a versenyből!? Mert ugye a dolog "szépsége", hogy a részletek nem megismerhetőek sem a jelölt, sem a közvélemény számára.Szóval ezt ugye így nem...Következzen a másik alapvető kérdés. Ki (és mennyire objektíven) végzi az úgynevezett átvilágítást? Alapvetően nem gondolom, hogy a hatalom minden ügybe beavatkozik, és a nemzetbiztonsági szolgálatokról sem feltételezem, hogy mechanikusan követik az esetleges politikai megrendeléseket, de itt és most azt mondom: inkább ezt ne tegyük próbára, elsősorban az elképesztő nagyságú tét miatt. Hogy konkrétan elképzelhető legyen a helyzet, olyan mintha 2018 év elején valamikor, hogy tárgyilagos legyek - ami nem könnyű - Botka László és Vona Gábor kapna egy értesítést mondjuk 2-3 héttel a választás napja előtt, hogy személyükkel szemben biztonsági kockázat merült fel, ezért "köszönjük a részvételt ". A probléma még akkor is fennáll, ha az eskütétel után, de még a korábbi kormányhoz - nyilvánvalóan lojális -szolgálat végzi mindezt de már egy új felügyelő miniszter irányítása alatt (akit épp a vizsgált miniszterelnök jelölt).Ez ugye közjogi és szakmai szempontból is kezelhetetlen helyzetet jelentene.Akkor mi a megoldás? Van-e korlátja a miniszterelnök tevékenységének? A két kérdésre azonos a válasz. Egyrészről az esetleges büntetőjogi felelősség mindenkire kiterjed, ami ugye már nem biztonsági kockázat, hanem sokkal több annál, másrészről a legfontosabb korlát a titkos szavazáson alapuló választás, ami politikai értelemben rendezheti is a kérdést.Mindezek csak tovább erősítik a 2018-as kormányváltás szükségességét, én azonban arra a következtetésre jutottam, hogy a titkos választáson való (lehetőleg 2/3-os) győzelem nem helyettesíthető semmilyen " átvilágítással ".A végére hagyom, ha nem is döntő érvként, hogy más demokratikus országokban, például Németországban vagy Nagy Britanniában sem világítják át ilyen módon a végrehajtó hatalom első emberét, (ahogy hazánkban sem ezen tisztsége miatt tettek korábban, más miniszterelnökökkel).Megteszi ezt a német és brit társadalom a szavazófülkében. Tegyük meg mi is 2018 tavaszán, hiszem még a fülkék nem "szigorúan ellenőrzöttek". Egyelőre.

2017. May. 21. 19:51