Tiltott állami támogatás Fidesz módra

2018. June. 17. 18:25

A Magyar Újságírók Szövetsége az Európai Bizottságnál támadná meg a kormány hirdetéspolitikáját. A MÚOSZ elnöke szerint az állam megsérti az európai versenyjogot azzal, hogy csak a kormányközeli lapokban hirdet, és gyakorlatát követendő példaként állítja a teljes hirdetési piac elé.

Az Magyar Villamos Művek a legfőbb hirdető a kormányközeli Figyelő eheti számában, két teljes oldalt is vásárolt magának a lapban. A Magyar Turisztikai Ügynökség hirdetése is szerepel az oldalain, és az állampapírokat is itt reklámozzák. Csaknem ugyanezekkel a reklámokkal jelent meg egy másik kormányközeli lap, a Magyar Idők aktuális száma is. Nem lehet tudni, mennyi emberhez jutottak el a hirdetők, az eladási adatokat ugyanis ezeknél a lapoknál titkolják.

 

„Abban a pillanatban, ahogy érdekünk lesz, ezeket az adatokat ki fogjuk tenni. Ez egy üzletpolitika”

– mondta a Lánczi Tamás, a Figyelő főszerkesztője.

A Figyelőnél valójában nincs mire büszkének lenni. A G7 számolta ki a kiadók bevételeiből, hogy a Figyelőre tavaly átlagosan 3900-an voltak kíváncsiak lapszámonként, a Magyar Időket pedig alig nyolcezren vették. Az állam mégis ezeknél a lapoknál költötte a legtöbb pénzt, csaknem 900 millió forintot fektetett a napilapba és 780 milliót a hetilapba, míg a kormánykritikus lapok semmi nem kaptak.

A Hír TV-nek nyilatkozó médiaelemző azt mondta: az állami hirdetések a piacra is hatással vannak.

„Azok a médiumok, amik nem jutnak állami hirdetéshez, egyre inkább kiszorulnak a kereskedelmi hirdetésekből is. A reklámozók egyre inkább úgy érzik, hogy egy következő kétharmados időszakban egyre kevésbé éri meg olyan médiumokban hirdetni, amik esetleg nem baráti médiumként vannak elkönyvelve”

– véli Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője.

A Magyar Újságírók Szövetségének elnöke szerint a jelenlegi rendszer költései tiltott állami támogatásnak minősülhetnek, ami sérti az uniós versenyszabályokat.

„Láttuk a Figyelőnél, hogy a legkisebb példányszámú hetilap viszi el a legtöbb állami hirdetést, illetve összességében a legtöbb hirdetést. Ezt nem lehet piaci szempontokkal megmagyarázni. Ez médiafinanszírozás állami eszközökkel, ami tiltott állami támogatást jelent, hiszen az állam egy piaci alapon működő szektorba beavatkozik a saját eszközeivel úgy, hogy teljesen eltorzítja annak a piacnak a viszonyait”

– magyarázta Hargitai Miklós.

A Magyar Újságírók Szövetségénél most azt vizsgálják, érdemes-e az Európai Bizottsághoz fordulni, hogy uniós szinten is vizsgálják ki a tiltott állami támogatást.

Forrás: Hír TV / Sztárklikk